עדשים: מורה נבוכים ונזיד, שלא תצטרכו לוותר על הבכורה

כנראה שלכבוד יום ההולדת שלי החורף החליט לעשות קאמבאק, כבר שלושה ימים לא מפסיק לרדת כאן גשם, כמו שלא ירד כל העונה. מבחינתי זה אומר דבר אחד: מרק! והפעם המלך האמיתי, האחד והיחיד: מרק עדשים. אין שבוע שאני לא מכינה לפחות סיר אחד מהדבר המענג הזה, שרמת הסמיכות שלו מזכה אותו בתואר נזיד. עשרות ניסיונות נעשו על מנת לזקק את תמצית העונג מהעדשים, מגירסאות מפוארות שכללו ציר בקר בתריסר שלבים, לניסיונות לצמצום מוחלט עד לכדי מינימליזם סגפני על מנת להפוך אותו לארוחה זמינה. הגירסה הסופית (נכון לעכשיו) זה משהו באמצע, אם נטייה חזקה לכיוון המינימליסטי על מנת שהמרק הזה באמת יהיה זמין לכול.

מהפינה השמאלית למעלה בכיוון השעון: 1. עדשים ירוקות/חומות, 2. עדשים מזן פוי/עדשים צרפתיות, 3. עדשים שחורות/קוויאר/בלוגה, 4. עדשים כתומות שלמות/אורגניות, 5. עדשים כתומות

 לפני הכל, כמה מילים על הדבר המופלא שהוא עדשים. כן, עיניכם לא מטעות אותכם, אכן אני מחזיקה בביתי הקט לא פחות מחמישה סוגים שונים של עדשים. ולא, לא שקלתי אישפוז במחלקה סגורה. בשר אני לא כל כך אוכלת, לעומת זאת, אני עושה יוגה חמש פעמים בשבוע במשך לפחות שעה וחצי-שעתיים כל פעם, מה שאומר שללא חלבון הגוף שלי צורח הצילו. עדשים הן התחליף המושלם, אני לא אתחיל לחפור על ערכים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים סיבים תזונתיים וכו', ואשבח את העדשים ממקום אחר: טעם. הן כל כך טעימות והשימושים בהן כל כך מגוונים שמדובר במוצר מזון אופטימלי. אני קונה אותם בתפזורת בשוק, בחצי מהמחיר שלהם בסופר, ושומרת בארון בצנצנת אטומה. לא, אתם לא צריכים לקנות את כל הסוגים שיש, כל אחד מתאים לשימוש אחר, להלן ממצאי:

1. עדשים ירוקות/חומות – הנפוצות ביותר, גדולות ורכות מאוד, מושלמות למרק.

2. עדשים מזן פוי/עדשים צרפתיות – עדשים עם ייחוס (כמו כל דבר שמצמידים לו את שם התואר 'צרפתי'), יתרונן בכך שהן קטנות, ובעדשים הכלל הוא יותר קטנות = יותר טעם. יחסית רכות ולכן מתאימות למרק, בעיני הן העדשים האופטימליות למג'דרה, רכות כמו הירוקות, אבל עם טעם יותר מרוכז.

3. עדשים שחורות/קוויאר/בלוגה – מושלמות, קטנטנות, עם טעם חזק, יציבות, ולכן מתרככות אך שומרות על צורתן בבישול ולא הופכות לעיסה, מה שעושה אותן אידיאליות לסלטים. לארוחת צהריים זריזה, אני משלבת אותן עם כל ירק בעולם.

4. עדשים כתומות שלמות/אורגניות – כמו השחורות, קטנות ולכן הטעם מרוכז, שומרות על צורה ונפלאות לסלטים. יתרון משמעותי, שמכל העדשים הן מתבשלות הכי מהר.

5. עדשים כתומות – נפוצות, כמו הירוקות, בכל סופר, מדובר בעדשים חצויות ולכן הן מתבשלות מאוד מהר, מושלמות למרקים.

כמו כל הקטניות, גם עדשים, משתבחות כתוצאה מבישול בציר, רק למי יש זמן באמצע שבוע להכין ציר? בטוח שלא לי. הפתרון: מקסימום ירקות ארומטים, שמשמשים להכנת ציר, משתלבים במרק. הבסיס הוא כמובן השילוש הקדוש: גזר-בצל-סלרי, אין סיכוי שיעבור יום חורפי ללא שלושת המרכיבים הללו במטבח שלי. אני אוהבת גם קצת דלורית, היא נותנת טעם ומרקם, וכמובן שום, הרבה שום, כי אני ממש אוהבת. קצת עשבי תיבול משדרגים גם הם, טימין בעיני הוא המינימום ההכרחי, מרווה או רוזמרין תמיד מהווים תוספת נחמדה. בעיני השילוב של עדשים ירוקות ועדשי פוי יוצר מרק אידיאלי, טעם ומרקם, כמובן שאפשר רק סוג אחד.  

מרכיבים ל-6 מנות:

חצי כוס עדשי פוי (100 ג')

חצי כוס עדשים ירוקות (100 ג')

שלושה גבעולי סלרי

גזר אחד גדול

בצל בינוני

ארבע שיני שום

רבע דלורית (בערך 100 ג')

כף שמן זית

עלים מענף טימין

מלח, פלפל

שני ליטר מים

קולפים את הגזר, דלורית ובצל, קוצצים את כל הירקות לקוביות קטנטנות, בערך בגודל של העדשים. מחממים את השמן בסיר, כאשר חם מוסיפים את כל הירקות ומטגנים במשך כ-8-10 דקות עד שרכים, מקפידים לערבב תוך כדי טיגון על מנת שהירקות לא ישרפו. שוטפים את העדשים במים קרים. מוסיפים את הטימין לסיר, מערבבים, מוסיפים את העדשים והמים, מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. מבשלים במשך 45-60 דקות, עד שהעדשים רכות, מוסיפים מלח ופלפל ברגע האחרון, אסור לבשל קיטניות עם מלח, הדבר מקשה על ריכוכן. אם רוצים מרקם עשיר במיוחד אפשר לטחון שליש מן המרק. מומלץ להגיש עם קצת פטרוזיליה קצוצה, בשביל לרענן טעמים. בתאבון!

פוסט זה פורסם בקטגוריה מרקים, קטניות, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

